BECOME AN ALL-YEAR VOLUNTEER

Do you want to be a part of the festival throughout the year?

At Roskilde Festival we have more than 1.200 amazing volunteers, who create the festival throughout the entire year - we call them all-year volunteers. They are the backbone of building the festival, and common to all of them is that they take on an extra responsibility and put a lot of effort into the festival up to, during or after the festival.

Do you want to become an all-year volunteer? Find a position as an all-year-volunteer and apply as described in the opening. Check out the openings below:

You can also check out this Facebook page: Roskilde Festival – become a volunteer, where new positions are also shared as they are posted on the homepage.

If you are a carpenter, tech guru, journalist (or something else) outside the festival days, we may just have an interesting and relevant position for you. Send your CV to volunteer@roskilde-festival.dk and we will get back to you.

Scenesikkerhed under divisionen deltagere søger fire tværfaglige scenekoordinatorer, som kan hjælpe med at logge og koordinere den tværfaglige indsats ved hændelser. Din opgave er vigtig og helt afgørende for, at samarbejdet på tværs af indsatser kan fungere. Du vil få adgang til alle kameraer, og i opvarmningsdagene også få ansvar for at styre kameraerne, hvorfra du kan følge med i afviklingen af koncerter.

Er du ansvarsfuld og har du mod på at løse en vigtig sikkerhedsopgave under Roskilde Festival så læs videre:

Det forventes at du er med til løbende at evaluere og optimere indsatsen. Og da det omhandler folks sikkerhed så er netop det en vigtig del af din opgave. Du skal hertil kunne være undersøgende og analyserende på de beslutninger der er taget i den foregående vagt og komme med forslag til, hvordan indsatsen kan optimeres fremadrettet og ved lignende hændelser. Her vil du få mulighed for at se tilbage på videoklip fra de konkrete hændelser og din analyse vil blive taget alvorligt og brugt i år - men også i de kommende år.

Af sikkerhedsmæssige årsager vil du sidde på divisionskontoret tæt på beredskabskontoret, hvor du ville kunne arbejde tæt med de øvrige koordinatorer og linke ind med din viden om det, der er planlagt og det du vurderer til at blive dagens udfordringer.

Du vil blive tilknyttet et ledelsesteam omkring scenesikkerhed. Og det er her essentielt, at du er en aktiv del af teamet og deltager i de møder, sociale arrangementer og lignende, som afholdes i sceneorganisationen i løbet af foråret - hvor du også vil blive klædt på til opgaven.

VORES FORVENTNINGER TIL DIG OG DIN OPGAVE

  • At du kan holde overblik over alle scener og har en analytisk tilgang til dine opgaver. Det kunne være i forbindelse med analyse af hændelser, så du hurtigt kan reagere og koordinere next-step.
  • At du har gode IT kundskaber og kan logge i et raskt tempo.
  • At du har en analyserede tilgang til alt, der foregår før, under og efter koncerterne, som har med den tværgående koordinering og indsats at gøre.
  • At du kan holde hovedet koldt og træffe fornuftige beslutninger under pres.
  • At du er god til at sikre et godt informationsflow for den tværgående indsats.
  • At du har sceneerfaring og kender til scenesikkerhed, ikke nødvendigvis fra Roskilde Festival. En erfaring som du kan bruge til at få øje på eventuelle udfordringer.
  • Har erfaring med radiokommunikation.
  • Har god koordineringssans og sans for at lede tværgående samarbejde.
  • Tager opgaven alvorligt og kan træffe ledelsesmæssige beslutninger jf. Sikkerhedsplanen.
  • Deltager aktivt i de sikkerhedsopgaver der kommer forud for festivalen, hvor det også forventes at du kan forholde dig kritisk til Sikkerhedsplanen.
  • Deltager i evalueringen ca. 2 uger efter festivalen.

DET MED SMÅT

Under festivalen vil du have ca. 4 vagter á 9 til 12 timers varighed. Disse fordelt på tider hvor scenerne er i drift eller ved at gøre klar til drift. Din deltagelse vil give 100+ timer, hvilket betyder at du betragtes som medskaber og en del af planlægningsteamet.

Det forventes at du deltager i de indkaldelser der er op til festivalen og i evalueringen efter festivalen. Indsatsen udløser bl.a. adgang til overnatningsmulighed i sovebyen, adgang til Backstage Village, medskaber gave, invitation til årsfesten og meget mere.

LYDER DET SOM NOGET FOR DIG?

Kan du se dig selv i rollen som tværgående scenekoordinator, så send en ansøgning til sisse.larsen@roskilde-festival.dk, hvor du skriver lidt om dig selv, dine erfaringer og kvalifikationer.

Vi glæder os til at høre fra dig samt at byde dig velkommen i teamet.

Team Barer består af omkring 50 frivillige ledere og 800 frivillige. Vi er en del af Roskilde Festival og alt overskud går til festivalens formål. Team Barer hører hjemme i Handelsdivisionen, og vi driver Apollo Bar, Bailar Bar, Bar 2, B’ARTIST, EXBAR, Gin & Vodka Bar, Grand Stand Bar, The BAR’N og TimBar.

Synes du det kunne være sjovt at drive en bar på Roskilde Festival? Og har du mod på store armbevægelser, højt til loftet og fede oplevelser sammen med en masse andre engagerede frivillige? Så er det måske dig vi leder efter!

Du kommer til at indgå i teamet af frivillige ledere i Team Barer, som er en del af Handelsdivisionen.

OPGAVEN

er en helårsrolle, som indebærer ansvar for planlægning og drift af en af festivalens barer, herunder:

  • budgettering og omkostningsstyring
  • rekruttering og vagtplanlægning
  • design, opbygning og nedtagning af bar
  • udvikling af menu
  • leverandørhåndtering og varebestilling
  • kommunikation med frivillige og andre interessenter
  • administrativt arbejde

Du vil have 2-4 frivillige ledere i dit team til at hjælpe dig. Det er ikke en opgave man kan løse alene 😊.

VI FORVENTER AT DU

  • kan se dig selv som leder (erfaring med ledelse af bar el.lign. er et plus, men ikke en betingelse)
  • har et stort personligt drive og mod på at tale med alle typer mennesker
  • er god til at uddelegere og følge op
  • kan arbejde selvstændigt og i teams, og synes at projektledelse er spændende
  • bidrager aktivt til løsningen af alle de opgaver, der stilles undervejs
  • kan bruge de timer det tager, inklusive møder i Roskilde og København i løbet af året
  • er indstillet på at være til stede under hele festivalen (inklusive dagene før og efter musik)

VI TILBYDER DIG

  • en oplevelse for livet, samtidig med at du støtter et godt formål
  • at blive en del af en meget engageret team af frivillige
  • en grundig, praktisk oplæring i at drive en Roskilde-bar
  • mulighed for at blive certificeret frivillig-leder, og masser af dokumenteret ledererfaring til CV’et
  • masser af sociale events før, under og efter festivalen
  • adgangstegn til festivalen inkl. frivilligområde, særlig overnatning og andre privilegier (Ansvarlig365)

Du vil hele vejen få støtte og oplæring fra dine teamledere og andre erfarne ledere i Team Barer. Og det er vigtigt at forstå, at man ikke skal gøre det hele selv, men at man er en del af et team, som alle løfter i flok.

SKAL DU VÆRE MED?

Hvis det lyder som dig, så skynd dig at skrive lidt om dig selv til mikkel.jungfalk@roskilde-festival.dk.

Vi afholder samtaler så snart vi har den rigtige ansøger!

Kan du yde god service og har du erfaring med driftsledelse og håndtering af hændelser, indenfor områder som publikums sikkerhed, beredskab eller har anden sikkerhedsmæssig baggrund og kunne du tænke dig at arbejde på Danmarks fedeste festival? Så læs videre....

ROLLEN

Rollen har titel af Safety vært og vil være en vagtgående funktion i små teams af 2-3 m/k. Organisatorisk hører man under en koordinator enhed på beredskabskontoret. 

Din rolle dækker bl.a. over følgende arbejdsområder:

  • Servicere og give tryghed til gæster og andre frivillige med at løse deres opgave på bedst mulig måde
  • Deltagelse på informationsmøde vedrørende dagens drift af dit område
  • Rundering i dit tildelte område. Arbejdet dækker over alt fra driftsmæssige opgaver, samt konfliktløsning og tryghed skabelse.  
  • Håndtering af hændelse uden for den normale drift 
  • Afrapportering 
  • Kommunikation med beredskabskontoret samt andre enheder på festivalen 

VI SØGER

M/K som har interesse og evne til at være holdspillere og samtidig vise vejen. Vi ønsker at skabe teams som kan arbejde selvstændigt og har viden og gerne erfaring i driftsledelse.

Du skal kunne fremvise ren straffeattest.

Det forventes desuden, at du:

  • I din tilgang til opgaveløsning og fremtræden virke proaktiv og bidrager positivt til driftsafvikling, samt udvise en høj grad af initiativ og handlekraft
  • Optræder med den fornødne myndighed og udviser medmenneskelighed i enhver situation. 
  • Udviser den højeste grad af samarbejdsvilje ved indsættelse til løsning af alarmerings- og beredskabsopgaver, hvor fælles samordnet indsats er påkrævet
  • Besidder en vis portion modenhed
  • Skal være indstillet på at konfliktløsning sker gennem kommunikation fremfor magtanvendelse
  • Deltager aktivt før, under og efter festivalen
    • Deltagelse før festivalen dækker over møder, arrangementer, uddannelse og træning
    • Afvikle 4 vagter i opstart/under og under afslutningen af festivalen, samt driftsmøder, briefing og debriefing

INTERESSERET?

Hvis du synes dette kunne være en spændende opgave for dig som frivillig på Roskilde festivalen 2021, og du er indstillet på at lægge op til 100 timer alt inkl., så send os en kort ansøgning på frivillig.safety@roskilde-festival.dk. Husk at oplyse: Navn, adresse, tlf.nr. samt fødselsdag i din ansøgning. 

Har du spørgsmål til ovenstående er du velkommen til at kontakte os via samme mail adresse.

Vi ser frem til at høre fra dig. 

Har du erfaring med driftsledelse og koordinering, indenfor områder som publikums sikkerhed, beredskab samt håndtering af hændelser og kunne du tænke dig at være frivillig på Danmarks fedeste festival? 

ROLLEN

Rollen har titel af Safety koordinator og vil være en beredskabsfunktion på Beredskabskontoret. Du vil skulle koordinere de vagtgående teams, der hver består af 2-3 m/k. Organisatorisk hører man under afviklingslederen. 

Din rolle dækker bl.a. over følgende arbejdsområder:

  • Briefe og de-briefe de vagtgående teams vedrørende dagens drift af deres område
  • Prioritere opgaver
  • Koordinere opkald 
  • Føre log
  • Kommunikation med beredskabskontoret samt andre enheder på festivalen 

VI SØGER

M/K som har interesse og evne til at være holdspiller og samtidig vise vejen og yde den bedste services til sine kollegaer. Vi ønsker M/K der kan skabe tryghed for de runderende teams som kan arbejde selvstændigt og har viden og gerne erfaring i driftsledelse.

Du skal kunne fremvise ren straffeattest.

Det forventes desuden, at du:

  • I din tilgang til opgaveløsning og fremtræden virke proaktiv og bidrager positivt til driftsafvikling, samt udvise en høj grad af initiativ og handlekraft
  • Er yderst struktureret
  • Optræder med den fornødne myndighed og udviser medmenneskelighed i enhver situation. 
  • Have mange bolde i luften samtidig
  • Besidder en stor portion modenhed
  • Deltager aktivt før, under og efter festivalen
    • Deltagelse før festivalen dækker over møder, arrangementer, uddannelse og træning
    • Afvikle 3-4 vagter i opstart/under og under afslutningen af festivalen, samt driftsmøder, briefing og debriefing
    • Deltagelse efter festivalen dækker over debriefing og evaluering 


INTERESSERET?

Hvis du synes dette kunne være en spændende opgave for dig som frivillig på Roskilde festival 2021, og er du indstillet på at lægge op til 100 timer alt inkl., så send os en kort ansøgning på frivillig.safety@roskilde-festival.dk, mærket Saafety koordinator. 

Husk at oplyse: Navn, adresse, tlf.nr. samt fødselsdag i din ansøgning. 

Har du spørgsmål til ovenstående er du velkommen til at kontakte os via samme mailadresse.     

Vi ser frem til at høre fra dig. 

Synes du det kunne være sjovt at lede et kerneområde for et af festivalens store teams? Så er du måske vores nye Produktleder. Vi opretter i år en ny rolle, som skal koordinere menukort, indkøb og salg af varer på tværs af Roskilde Fondens 9 barer. Som Produktleder skal man lede et tværgående team på 9 Produktansvarlige, og hjælpe dem med at komme i mål.

ROLLEN

Det forventes, at man tager selvstændigt ansvar for planlægning og drift af sit område i tæt samarbejde med Produktansvarlige, Barchefer i barerne og Teamledere. Rollen refererer til Teamlederen i Team Barer. Arbejdet er fordelt over hele året, med meget aktivitet i første halvdel af året.

Som Produktleder skal man sikre, at alle barer kommer i mål med

  • udvikling af menukort
  • bestillinger af salgsvarer, processer for returvarer og dialog med leverandører
  • leverancer af salgsvarer under drift (op til, under og lige efter festival)
  • processer for vaskbare krus & engangsservice
  • at budget, overskud og dækningsgrad holdes i henhold til barernes egne budgetter

VI FORVENTER AT DU

  • har et stort personligt drive og lyst og mod til at lede
  • kan holde hovedet iskoldt når det går stærkt - for det gør det, især i drift
  • er detaljeorienteret
  • kan bruge de timer det tager, inklusive møder i Roskilde og København i løbet af året
  • er indstillet på at være (meget) til stede under festivalen, da der ofte opstår leveranceudfordringer
  • sørger for afholdelse af møder i Produktgruppen i løbet af året

VI TILBYDER DIG

  • en oplevelse for livet, samtidig med, at du støtter et godt formål
  • at blive en del af en meget engageret gruppe frivillige
  • mulighed for at blive certificeret frivillig-leder, og masser af dokumenteret ledererfaring til CV’et
  • masser af sociale events før, under og efter festivalen
  • adgangstegn til festivalen inkl. frivilligområde, særlig overnatning og andre privilegier (Ansvarlig 365)

Du vil hele vejen få støtte og oplæring fra Teamleder, samt sparring fra Produktansvarlige og Barchefer. Og det er vigtigt at forstå, at man ikke skal gøre det hele selv, men at man er en del af et team, som løfter i flok.

SKAL DU VÆRE MED?

Hvis det lyder som dig, så skynd dig at skrive lidt om dig selv til mikkel.jungfalk@roskilde-festival.dk.

Vi afholder samtaler løbende.

Team Barer består af omkring 50 frivillige ledere og 850 frivillige. Vi er en del af Roskilde Festival og alt overskud går til festivalens formål. Team Barer hører hjemme i Handelsdivisionen, og vi driver Apollo Bar, Bar 2, B’ARTIST, EXBAR, Gin & Vodka Bar, Grand Stand Bar, SPOT Bar, The BAR’N og TimBar.

Alderskrav: minimum 16 år

Sprogkrav: dansk og engelsk

Vil du være med til at udvikle IT på en af Danmarks absolut mest markante kultur- og musikbegivenheder? Roskilde Festival søger nye IT-ildsjæle.  

Team IT-Udvikling arbejder året rundt med en række projekter. Teamet består af ca. 30 personer, primært IT-udviklere, der håndterer en bred vifte af IT opgaver, og du vil derfor få erfaring med at håndtere store IT-systemer. Vi har fokus på at forbedre de eksisterende systemer, tænke nyt og levere de absolut bedste løsninger til gavn for hele Roskilde Festival.  

OPGAVEN 

IT-udviklingsgruppen søger lige nu nye udviklere til arbejdet frem mod næste års festival i 2021. 

  • er minimum 16 år, og taler dansk og engelsk.  
  • har lyst til at involvere dig som frivillig ildsjæl hele året rundt (100+ timer). 
  • kan fungere selvstændigt og er opsøgende. 

Det er en fordel, hvis du har kendskab til Roskilde Festival og eventuelt har erfaring som frivillig. 

Du bedes i din ansøgning tilkendegive, i hvor høj grad du ønsker at arbejde med følgende kodesprog / frameworks 

Slet ikke 

I begrænset omfang 

I nogen grad 

I høj grad 

I meget høj grad 

1 

2 

3 

4 

5 

 

  • C#  
  • Razor / MVC  
  • Java  
  • React  
  • Node.Js  
  • Angular  
  • HTML & CSS 

INTERESSERET?  

Du vil blive en del af et team af ligesindede IT-folk, hvor arbejdsformen er fri og hvor du i høj grad har medbestemmelse over egne opgaver.  

Vi har et unik fællesskab og bruger en del tid sammen gennem hele året. Vi mødes bl.a. seks weekender inden næste festival for at kode og hygge, da vi synes det er vigtigt, at opgaver og udvikling suppleres med sociale aktiviteter og et stærkt sammenhold. Vores udviklerweekender afholdes på Havsteensvej 11 i Roskilde – Roskilde Festivals hovedkvarter.  

Første udvikler-weekend er den 25.- 26. september 2020 

Du kan forvente at høre fra os løbet af august. 

Send en kort motiveret ansøgning + CV til projektleder Frederikke Weien Jensen på, frederikke.weien@roskilde-festival.dk senest søndag d. 23. august 2020 

Alderskrav: minimum 18 år

Sprogkrav: dansk

Vi er Læring og Ledelse – et team i Roskilde Festival, der arbejder med procesfacilitering, ledelsesudvikling og organisatorisk læring på tværs af vores skønne orange organisation.

Som team dyrker vi året rundt det faglige fællesskab omkring vores aktiviteter højt, vi brænder for sammenhæng mellem teori og -praksis og tager gerne en slapper fra hjernearbejdet med en hyggestund i ny og næ.

Lyder det som et frivilligteam for dig? Så læs med her!

HVAD LAVER VI I TEAM LÆRING OG LEDELSE?

Vi har i foråret fået et nyt opdrag i teamet, som findes her – og det er det opdrag, som er udgangspunktet for, at vi nu søger en håndfuld nye legekammerater i roller som Medskaber365, dvs. en frivilligindsats på ca. 100 timer fordelt jævnt over hele året. Vi er samlet set på udkig efter 8 seje legekammerater i alle aldre.

Vi har organiseret os i fire grupper, hvori du vil have din nære tilknytning i én af grupperne. Vi rekrutterer for nu primært til procesgruppen samt til en nyetableret gruppe med fokus på frivilligledelse, når festivalens frivilligledere står ude på græs og er tæt på afvikling. Derudover hører vi gerne fra dig, hvis gruppen bag vores ledelsesuddannelse Roskilde Leadership Lab og festivalens to årlige ledertræf er det mest fængende for dig, selvom det ikke er her vi har vores rekrutteringsfokus i øjeblikket. Sidst og mindst består vi også af festivalens Coach- og psykologteam, som pt er fuldt besat. Du kan læse mere om de tre førstnævnte grupper herunder.

FRIVILLIGLEDELSE "PÅ GRÆS"

Som nyt indsatsområde skal vi bidrage til, at ledere helt i front under festivalen har de bedste muligheder for at sørge for, at opgaven løses samtidig med at der skabes et værdifuldt fællesskab om opgaven. Konkret skal vi samarbejde med Division Handel omkring foreningernes frontledere og Division Deltageres frontledere. Vi skal sammen udvikle og afprøve et antal relevante sessions - evt. et forløb.

Vores målgruppe er frivilligledere (medskabere og 32 timers festivalfrivillige), som skal lede små og store hold af 24-32 timers festivalfrivillige. Opgaven for disse ledere er at informere og instruere frivillige i opgaven (herunder forventningsafstemning), at håndtere holdskift og på kort tid motivere de frivillige til at løfte opgaven. En særlig spændende dimension ved den indsats, som vi sammen skal udvikle, er at motivere de frivillige ledere til at være med i ledelsesudviklingen. Det stiller krav til vores kreativitet og det rigtige ledelsesfokus. Fællesskabende e-læring, praksisnære virtuelle cases eller?

Du har indsigt i og interesserer dig for frivilligledelse. Du ved noget om og har oplevet frivilligledelse i frontlinjen – måske som frivillig (leder) eller deltager på festival. Du er optaget af konkret at udvikle læringsforløb – virtuelle såvel som ved fysiske møder.

Vi bliver en samlet gruppe på 6 medskabere, 1 festivalfrivillig og 1 ansvarlig som sammen skal starte og udvikle indsatsen.

PROCESGRUPPEN

Procesgruppen er en veletableret gruppe i festivalen, som står klar til at designe og facilitere procesworkshops eller arrangementer med emner omkring læring og ledelse i alle kroge og hjørner af organisationen, når behovet opstår derude. Derfor kan man komme vidt omkring i festivalen og få et særligt blik på tværs, når et team fx skal lære hinanden bedre at kende, idéudvikle, sætte nye initiativer i søen, evaluere med hinanden, have perspektiv på frivilligledelse, træffe svære beslutninger og lignende. Som noget nyt i år vil vi i procesgruppen arbejde med at etablere et netværk for frivillige, der arbejder med HR-lignende opgaver i organisationen.

For at kunne understøtte de mange gode idéer, der opstår året rundt, så ruster vi lidt op i gruppen og vi kommer til at være ca. 11 medskabere og 1 ansvarlig. Vi mødes månedligt i gruppen for at spise sammen og koordinere opgaverne, der er dukket op og høre, hvordan det går.

ROSKILDE LEADERSHIP LAB OG LEDERTRÆF

Roskilde Leadership Lab støtter både frivillige og ansatte ledere med at udvikle sin frivilliglederrolle under mantraet ”mangfoldig ledelse af et mangfoldigt fællesskab”. Vi fokuserer på, at frivilligledere i Roskilde Festival arbejder med deres personlige lederskab, at de får konkrete ledelsesværktøjer og et refleksionsrum, samt at de kan skabe et ledelsesmæssigt netværk på tværs af divisioner og ledelsesniveauer. I det kommende år kæder vi som noget nyt disse erfaringer og viden op på nogle større ledertræf på tværs af alle seks divisioner i festivalen.

Her i gruppen er vi ca. 10 engagerede medskabere og 1 ansvarlig, der i fællesskab sikrer, at festivalens ledelsesuddannelse og ledertræf løbende bliver videreudviklet, tilrettelagt og udført gennem hele året. Under festivalen tager vi på besøg og tjekker ind hos dem, hvis ledelsesrejse vi har fulgt det forgangne år.

HVAD KIGGER VI EFTER I VORES KOMMENDE FRIVILLIGKOLLEGER?

Vi vægter et (spirende) langvarigt engagement for Roskilde Festival højt og ser det som en fordel, hvis du også har faglig erfaring med procesfacilitering eller ledelse(sudvikling) i en frivillig kontekst, måske du tidligere har begået dig som frivillig i en festival eller lignende frivilligbaserede organisationer og har gjort dig en masse gode erfaringer, som du gerne vil dele ud af. Derudover er du i besiddelse af en stor portion nysgerrighed og lyst til at lære nye hjørner af Roskilde Festival at kende og gennem dialog med frivilligledere derude tilpasse og udvikle vores teams indsatser. Vi kigger ind i et år, som formentlig fortsat vil kredse rundt om nogle af de spørgsmål, som vi er blevet konfronteret med i 2020 – og som du kan bidrage til at sætte ord og perspektiv på:

  • Hvad er frivilligledelse i Roskilde Festival under en pandemi?
  • Hvordan styrker vi vores orange fællesskab, hvis vi ikke må forsamles stort og skal holde afstand?
  • Hvilke muligheder er der for udvikling, mens vi afventer?
  • Hvordan kan vi arbejde med motivation og engagement hos frivillige på vej mod den næste festival?

Vi tilbyder dig til gengæld et spændende rum for faglig og personlig udvikling med store ambitioner på teamets vegne, højt til loftet, en udforskende tilgang til opgaverne med et interessant og understøttende perspektiv på det at være en del af Roskilde Festival som årsfrivillig.

SKAL DU MED?

Vil du lege med i vores frivillige fællesskab, så send os lidt om dig, din erfaring og motivation for at deltage i vores team til lol@roskilde-festival.dk. Fortæl os gerne i din mail, hvilken gruppe i teamet som du bedst ser dig selv bidrage til.

Vil du gerne vide lidt mere inden, så er du også velkommen til at give teamleder, Signe Frost, et kald på 26192514 på hverdagsaftener efter 19 og i weekender eller på signe.frost@roskilde-festival.dk.

Vi inviterer løbende ind til samtaler, da vi drømmer om at mødes med dig og de andre i teamet allerede til fællesmøde d. 5. november eller til julehygge d. 11. december, så vi glæder os til at høre fra dig snart!

Er du en sprudlende kommunikationsprofil, journalist(studerende), eller går du rundt med en leder i maven? Og vil du bidrage til, at alle aktiviteterne i Roskilde Festival får mere opmærksomhed året rundt? Så er det dig, vi mangler i Mediehuset.

English text N/A


Der blev ikke nogen festival i år.

Men Mediehuset arbejder fortsat med at få historier ud via alle Roskilde Festivals kanaler – og det er måske vigtigere nu en nogensinde før. Opgaverne bliver ikke færre, nu hvor vi går RF50 i møde med en udsolgt festival og 100.000 mennesker, der glæder sig ekstra meget til at fejre fællesskab, musik, kunst og aktivisme.

Mediehuset består af frivillige ildsjæle, der hele året engagerer sig i Roskilde Festival og arbejder for at få udfyldt festivalens kanaler med historier, der afspejler Roskilde Festivals virke og identitet. Vi er en gruppe på ca. 50 frivillige, som i stadig højere grad opbygger et fagligt fællesskab samtidig med, at vi har det sjovt.

Som ildsjæl i Mediehuset arbejder du ca. 100 timer årligt. Der er altid mere tryk på op til selve festivalen, så vi bruger også vintermånederne til at udvikle og undersøge, hvordan vi bliver bedre.

Som en del af Roskilde Festivals Mediehus får du et bredt netværk i organisationen. Du får erfaring med kommunikations- og/eller pressearbejde og kulturformidling – foruden glæden ved at løfte i flok og arbejde sammen mod et fælles mål. Vi samarbejder på kryds og tværs, sparrer og lærer af hinanden.

Mediehuset ledes af to teamchefer, som selv har mange år som frivillige på bagen. Hos os er linjen altid åben, og vi sætter – som resten af Roskilde Festival – fællesskab, sparring og åbenhed i højsædet.

LIGE NU SØGER VI GODE MENNESKER, DER KAN UDFYLDE ROLLERNE SOM:

SKRIBENT ELLER REDAKTØR PÅ ROSKILDENYT

RoskildeNyt er festivalens eget medie, der formidler historier til de særligt engagerede i Roskilde Festival – og alle andre interesserede. Vi leder efter dygtige skribenter, der kan opsøge kilder og formidle i flere formater (tekst, lyd, video). Og så mangler vi en redaktør med en sikker journalistisk profil, der kan fordele opgaverne, samle trådene og skabe overblik.

GRUPPELEDER FOR KOMMUNIKATØRER – OG KOMMUNIKATØRER

Det er ofte kommunikatørerne, der snuser sig frem til de gode historier i Roskilde Festivals Programdivision, og som gruppeleder er det din opgave at sørge for, de kommer videre rundt i Mediehuset. Grupperne, der arbejder med formidling af Art & Activism og Bæredygtighed mangler ledere. Som skal du have overblik over formidlingsopgaverne, engagere et team på hhv. 7 og 3 ildsjæle, sørge for at deadlines overholdes, dyrke netværk i organisationen, m.v. Som kommunikatør er du med til at drive historierne op og videre, kontakte presse og andre interessenter.

LEDERASSISTENT TIL DIGITALE OG SOCIALE MEDIER

Du vil være med til at sikre, at Roskilde Festival har en stærk tilstedeværelse på de sociale medier – hele året. Gruppen består af frivillige med vidt forskellige baggrunde og færdigheder. Du vil være med til at lede gruppen, der mere præcist består af hhv. 8 ildsjæle, der planlægger og tænker indhold til de sociale medier, samt 5 ildsjæle der filmer indholdet. Desuden fyldes holdet yderligere med omkring 25 frivillige under festivalugen. Du vil skulle assistere gruppens nuværende gruppeleder i den kommende sæson, og herefter er der mulighed for at overtage gruppen som den primære leder.

Kan du se dig selv i en af rollerne ovenfor, så send din ansøgning og dit CV til sara.loppenthin@roskilde-festival.dk senest 31. december 2020. Vi inviterer til kaffe og snak løbende.