ROSKILDE FESTIVAL HELPS COPENHAGEN ZOO REOPEN

PUBLISHED SATURDAY 9.5.2020

(In Danish only - English text coming soon)

Roskilde Festival sætter i disse dage sine kompetencer i spil i nye sammenhænge og hjælper store kulturinstitutioner med pladsindretning og kø-håndtering, så de kan genåbne på forsvarlig vis.

Zoologisk Have i København er en af de kulturinstitutioner, der igen kan byde gæster velkommen. For at leve op til retningslinjerne om afstand, er det nødvendigt at indrette attraktionerne på en ny måde – og det starter allerede udenfor, når gæsterne står i kø. Derfor hjælper Roskilde Festival Zoologisk Have i København med kø-håndtering.

Kø-håndtering, kapacitetsberegninger og pladsindretning er noget, Roskilde Festival har stor erfaring med, både fra arbejdet med festivalen og fra de mange opgaver de tidligere har løst i forbindelse med blandt andet 1. maj i Fælledparken, Kim Larsens mindekoncert på Rådhuspladsen og åbningen af metroens Cityring.

”Det her er en af vores spidskompetencer. Vi har en stor viden om, hvordan mennesker færdes, når de samles, og vi kan indrette områder, så den færden bliver mest muligt hensigtsmæssig. Det er noget, vi har beskæftiget os rigtig meget med i mange år, og vores rådgivere har både fagspecifik akademisk uddannelse og års praktisk erfaring,” siger Morten Therkildsen, Roskilde Festivals sikkerhedschef, som også er leder af sikkerhedsteamet i RF Experience, hvor medarbejderne både laver festival og løser opgaver for andre året rundt.

Gæster i ZOO ved Den Arktiske Ring.

Roskilde Festival er desuden leveringsdygtige i materiel som for eksempel hegn, der kan benyttes til at guide folkemængder, telte, udendørs el-løsninger og meget andet, der kan bruges til indretning af midlertidige installationer.

Kø-håndtering under coronakrisen
I forhold til kø-håndtering handler det under coronakrisen om at få gæsterne til at holde afstand og at vejlede dem i, hvordan de skal bevæge sig rundt, når de kommer ind.

”Køen skal håndteres på en anden måde nu. Det kan være markeringer på jorden, der gør det tydeligt, at man skal holde afstand. Det kan også være personale, der er til stede og kan vejlede og fortælle, hvor lang tid man kan forvente at skulle stå i kø, og som kan sige til, hvis der ikke er plads til flere, så man ikke står i kø og så bliver skuffet, når man når frem,” siger Morten Therkildsen og tilføjer:

”Det handler i virkeligheden om at tænke værtsskabet længere ud. Oplevelsen starter allerede, når gæsterne stiller sig i kø.”

Hunpandaen Mao Sun.

Det er i øvrigt ikke første gang, at Roskilde Festival har hjulpet Zoologisk Have i København med kø-håndtering. Da pandaerne flyttede ind i 2019, stod RF Experience nemlig for at designe både kø-håndteringen til anlægget, og den måde området skulle indrettes på, for at publikum kunne få den bedste mulige oplevelse.

Indretter så der kan holdes afstand
Når det drejer sig om den oplevelse gæsterne skal have, når de er kommet indenfor, er der særligt tre ting, RF Experience ser på, når de skal indrette et område:

”Vi har tre knapper vi kan skrue på: designniveauet, informationsniveauet og personaleniveauet,” fortæller Morten Therkildsen og fortsætter:

”Når vi skal løse den her slags opgaver, tager vi først ud og ser på omgivelserne og laver nogle beregninger og analyser. Hvor mange mennesker kan der være, når vi skal holde god afstand? Og hvordan forventer vi, at de vil bevæge sig rundt? Dernæst ser vi på, hvordan vi skal indrette de her områder, så det bliver nemt for gæsterne at overholde retningslinjerne.”

RF Experience

Året rundt bruger Roskilde Festival de kompetencer, der er opbygget gennem arbejdet med at lave festival siden 1971.

Det sker gennem RF Experience, som er en del af Fonden Roskilde Festival. Det er RF Experience, der løser opgaven i Zoologisk Have i København.

Se mere om RF Experience her. 
Eller tag kontakt på info@rfexperience.dk

Nogle steder kan det blive lidt mere komplekst. Det kan være rum, som har en udfordring i forhold til, hvor mange der kan være eller en døråbning, som mange skal ind og ud af. I de tilfælde kan institutionerne blive rådet til at indsætte ekstra personale, som kan være på stedet og guide gæsterne, mens informationsdelen blandt andet kan give sig til udtryk i plakater, der minder gæsterne om, at de skal huske at afspritte hænderne.

 ”Det handler alt sammen om, at vi skal indrette os på en måde, så vi kan overholde retningslinjerne på en hensigtsmæssig måde. Det er vigtigt, at gæsterne få en god oplevelse, selv om de skal holde afstand,” slutter Morten Therkildsen.

RF Experience har desuden hjulpet daginstitutioner med opsætning af telte og hegn samt levering og installering af udendørs håndvaske og toiletter, så de kunne blive klar til genåbning efter lockdown, ligesom de har været med til at etablere coronamodtagelsen på Hvidovre Hospital.

Loading...
No content